A person riding a bicycle in front of a large festival structure
September 30, 2025

Van generatiekloof naar generatiekracht

De jongste tech-ondernemer van België en een bekroonde internationale CEO. Dat belooft vuurwerk. En het werd vuurwerk, maar dan het soort dat warm verlicht in plaats van verblindt. Quinten Dockx en Dewi Van de Vyver schoven aan tafel met Karen en Kristel. Wat volgde was een openhartig gesprek over ondernemerschap, generatieverschillen, leren vallen én weer opstaan.

Van parkiet naar startup

Quinten Dockx begon zijn ondernemersreis met een virtueel kaarsje. Letterlijk. Vanuit een persoonlijk verhaal (zijn vader kreeg de diagnose Parkinson) ontstond het idee voor WeGlow: een platform waar mensen een digitaal kaarsje kunnen branden voor een goed doel. Jong, gepassioneerd en gedreven door impact – maar tegelijk realistisch over hoe zwaar het is om een startup van de grond te krijgen.

Dewi Van de Vyver, CEO van Effex, bewandelde een ander pad. Ze werkte in corporate omgevingen, startte bedrijven op, en kreeg internationale erkenning als vrouw in tech. Haar nieuwste missie: via AI de angst voor statistiek wegnemen in industriële sectoren. Haar verhaal toont hoe technologie menselijk kan blijven én dat leiderschap net begint bij durven falen.

Generaties in gesprek: meer dan leeftijd

De tafel werd een plek van herkenning. Ondanks de leeftijdsverschillen, voelden Karen, Kristel, Dewi en Quinten vooral veel gemeenschappelijks: de drang naar zingeving, het zoeken naar je plek in een snel veranderende wereld, het worstelen met verwachtingen en het verlangen om dingen ‘anders’ te doen.

Generaties botsen niet per se, ze spiegelen. Zoals Karen treffend zei: “We leven in een uniek momentum, met vijf generaties tegelijk actief op de werkvloer. Dat vraagt niet om oordeel, maar om dialoog.”

Over kaarsjes, cookies en context

Of het nu gaat over koekjes bakken (zoals Dewi’s klanten in de voedingsindustrie) of een kaarsje aansteken via je smartphone (zoals Quinten’s donateurs): de rode draad is verandering. Technologie versnelt alles. Jongeren leren via YouTube. Oudere generaties houden van lange brieven. Maar onder die verschillen schuilt iets universeels: een behoefte aan betekenis.

De aflevering was een ode aan die nuance. Aan het feit dat elke generatie gevormd wordt door de context waarin ze opgroeit. Of zoals Dewi het zei: “Mijn generatie speelde buiten. Maar wij zijn ook de generatie van Marc Dutroux. Onze kinderen houden we angstiger thuis. Alles heeft een verhaal.”

Laatste blogposts

All blogposts